Misją OREW i jego pracowników jest:
– przygotowanie wychowanków do godnego, aktywnego i na miarę możliwości, niezależnego życia w społeczeństwie przy wsparciu adekwatnym do potrzeb,
– wspieranie rodzin, aby były one w stanie sprostać trudnym sytuacjom, jakie niesie ze sobą fakt narodzin i wychowywania dziecka niepełnosprawnego intelektualnie.
Art.4 Statutu PSONI
Wychowankowie spełniają obowiązek szkolny i obowiązek nauki poprzez :
- wychowanie przedszkolne
- roczne przygotowanie przedszkolne
- szkołę podstawową
- przysposobienie do pracy
- zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze
Wychowanie przedszkolne i roczne przygotowanie przedszkolne
Zajęcia odbywają się w zespołach edukacyjno – terapeutycznych i obejmują dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.
Celem zajęć jest zaspokajanie potrzeb dziecka niepełnosprawnego oraz stymulacje rozwoju umysłowego, społecznego, emocjonalnego oraz fizycznego. Podejmowane w placówce działania przyczyniają się do zwiększenia zakresu samodzielności dzieci, uspołecznienia, rozwoju komunikacji , zabawy, funkcji poznawczych oraz przygotowują do kontynuowania edukacji.
Szkoła Podstawowa
Zajęcia odbywają się Grupach Edukacyjno- Terapeutycznych i obejmują dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.
Celem edukacji jest rozwijanie niezależności wychowanka, wyposażenie w umiejętności i wiadomości, które pozwolą na porozumiewanie się z otoczeniem ( werbalne lub pozawerbalne), zaradność w życiu codziennym, zdobycie maksymalnej samodzielności w zakresie zaspokajania potrzeb życiowych oraz uczestniczenie w różnych formach życia społecznego.
Przysposobienie do pracy
Zajęcia odbywają się w grupach przysposobienia do pracy i przeznaczone są dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.
Celem nauki jest przede wszystkim aktywizacja zawodowa oraz nauka poszczególnych czynności pracy, które będą przydatne w późniejszym przygotowaniu zawodowym. Poruszana problematyka podczas zajęć to m.in. – praca i jej znaczenie w życiu człowieka dorosłego, adekwatna ocena swoich umiejętności i możliwości, poszukiwanie zatrudnienia.
Celem zajęć jest kształtowanie prawidłowej postawy młodzieży wobec pracy, opanowanie prostych umiejętności i czynności prac zgodnych z możliwościami i predyspozycjami, kształtowanie umiejętności pełnienia ról społecznych oraz przygotowanie do załatwiania różnych spraw osobistych w urzędach i innych instytucjach. Wychowankowie Zespołu Przysposobienia do Pracy chętnie angażują się m.in. w przygotowania ozdób na kiermasz bożonarodzeniowy oraz pomoc w przygotowywaniu poczęstunku podczas uroczystości okolicznościowych.
Zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze
Zajęcia odbywają się w zespołach rewalidacyjno- wychowawczych i obejmują dzieci, młodzież i osoby dorosłe z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
Głównym celem zajęć jest wspomaganie rozwoju wychowanków, rozwijanie umiejętności społecznych, rozwijanie zainteresowania otoczeniem i innymi osobami oraz nauka wykonywania prostych czynności samodzielnie lub z pomocą. Wpływa to na uzyskiwanie jak największej niezależności od innych osób w codziennym życiu. Metody pracy dobierane są zgodnie z celami oddziaływań, wiekiem, potrzebami i możliwościami percepcyjnymi konkretnego wychowanka.