ZAZ

Zakład Aktywności Zawodowej (ZAZ) rozpoczął działalność rozpoczął działalność 1 grudnia 2017 r. W Zakładzie  powstały 3 działy dostosowane do potrzeb oraz umiejętności niepełnosprawnych pracowników. Pracownicy ZAZ produkują ekologiczne podpałki, pracują na kuchni przygotowując posiłki dla uczestników Stowarzyszenia oraz osób z miasta. Po za tym wykonują prace porządkowe, zajmują się pielęgnacją terenów zielonych oraz opieką nad zwierzętami.

Podpałki ekologiczne – produkt służący do rozpalania ognia w kominkach, piecach, grillach lub ogniskach.
Produkt na licencji szwajcarskiej!

Jest bez zapachowa i pali się przez 15 minut. Tak jest podpałka K-LUMET. Potwierdzają to przeprowadzane testy każdej wyprodukowanej przez nas partii. Bezproblemowo i szybko rozpalisz swój kominek, grill i piec.

Produkcję podpałek K-Lumet rozpoczęli Szwajcarzy, od których PSOUU Koło w Jarosławiu zakupiło franczyzę. W kwietniu 2017 roku Koło PSOUU w Nidzicy zawarło umowę franchisingową z PSOUU Koło w Jarosławiu i tym samym stało się fraczyzobiorcą. Podpałki są wykonywane z materiałów ekologicznych tj. odpadów drewna ze stolarni czy tartaku, parafiny (pozostałości po świecach, zniczach itp.), knota (sznurek), czy tekturowych opasek (tekturowa rolka na którą nawinięty jest papier toaletowy). Technologia produkcji jest w pełni dostosowana do możliwości osób niepełnosprawnych, bezpieczna, jednocześnie sprawdzona w praktyce w innych krajach Unii Europejskiej m.in. w Niemczech.

Nasza podpałka to idealny produkt do rozpalenia w łatwy sposób ognia w:

  • kominkach,
  • piecach C.O.,
  • grillach.

PROCES PRODUKCJI PODPAŁEK
ORAZ WYRÓB ZASTRZEŻONY PATENTEM NR 689-453-A5

 Zainteresowane współpracą firmy i osoby indywidualne prosimy o kontakt telefoniczny:
506 981 319

 

Co to jest franczyza społeczna?

Ogólne założenia franczyzy społecznej nie różnią się co do zasady od franczyzy rozumianej sensu stricte. Mają natomiast inne cele: upraszczając – franczyza przynieść ma wszystkim uczestnikom zysk, wymierną korzyść, franczyza społeczna zaś zorientowana jest na cele społeczne – zwalczanie nierówności poprzez tworzenie stabilnych miejsc pracy dla osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym. Franczyza społeczna dostarczać może również społecznie użytecznych dóbr i usług – np. wyrobów ekologicznych.

Stowarzyszenia, fundacje, ich związki czy też federacje dzielą się wizją, wypracowują różnorodne koncepcje, których najważniejszym efektem jest transfer społeczny osób wykluczonych do grona aktywnych członków społeczności, wnoszących we wspólny dorobek swój indywidualny wkład.

Franczyza społeczna bardzo dobrze przyjęła się i rozwinęła w wielu krajach europejskich – we Włoszech (sieć hoteli oraz pensjonatów Le Mat), w Szwecji (domy przejściowe Villa Vägen ut!), Wielkiej Brytanii (usługi opieki Care and Share Associates), Niemczech (sieć supermarketów CAP) czy Szwajcarii, Niemczech, Belgii (sieć producentów podpałki K-Lumet). Przedsiębiorstwa społeczne działające na zasadach franczyzy społecznej zatrudniają tam dziesiątki tysięcy osób. Coraz częściej wskazuje się też na franczyzę społeczną jako jeden ze sposobów przeciwdziałania światowemu kryzysowi gospodarczemu. Franczyza społeczna tworzy bowiem postawy kooperacji i współpracy przeciwstawiane egoistycznym postawom „twardego” biznesu. Nie ma tradycyjnie rozumianego lidera – jest natomiast inicjator a efekt końcowy daje synergia wspólnego działania. Franczyza społeczna stwarza jej uczestnikom warunki do indywidualnego rozwoju i przynosi korzyści tak osobiste jak i społeczne.

Doskonałym przykładem franczyzy społecznej opartej na działalności wytwórczej, która trafiła do naszego kraju jest produkcja ekologicznej podpałki do pieca, kominka i grilla K-Lumet. Nazwa podpałki brzmi, co prawda dość tajemniczo ale pochodzi wprost od wyrażenia „qu’a allumer” – po prostu zapalać. Właścicielem wszelkich praw związanych z produktem jest szwajcarska fundacja Les Perce Neige. Produkt wymyślił w latach dziewięćdziesiątych nieżyjący już Rudi Rettenmund – opiekun grupy osób z upośledzeniem umysłowym, podczas spożywania szparagów owiniętych plastrem bekonu. Związać drewniane patyczki, włożyć knot, oponka z rolki po papierze toaletowym zamiast bekonu i zanurzyć całość w wosku – to powinno się świetnie palić i stanowić inteligentny zamiennik kostki do rozpalania, płynów i innych chemicznych środków, których używa się do rozpalania ognia, pomyślał. I od tego przebłysku geniuszu wszystko się rozpoczęło. Podpałka jest obecnie produkowana w 220 szwajcarskich warsztatach dla osób niepełnosprawnych (odpowiednikach polskich zakładów aktywności zawodowej) i generuje przychód rzędu miliona franków rocznie. Początkowo podpałki sprzedawano w jednym sklepie firmowym, dziś widnieją na półkach takich marek jak: Coop, Manor czy Globus.

Technologia wytwarzania podpałki, jej walory ekologiczne (powstaje z resztek drewna żywiczego, tekturowych rolek po papierze toaletowym, wosku pochodzącego ze zbiórek publicznych resztek świec) i praktyczne (łatwość użycia i gwarantowana skuteczność), możliwość udziału w jej produkcji nawet osób najciężej niepełnosprawnych i przemyślana koncepcja oraz strategia rozwoju franczyzy spowodowały, że z równie dużym powodzeniem wprowadzona została ona na rynek przez organizacje społeczne w Niemczech, Francji oraz Belgii.

Od kwietnia 2017 roku produkcję K-Lumet rozpoczęło także Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Koło w Nidzicy będące organizacją pożytku publicznego. Nidzickie Koło Stowarzyszenia, na podstawie umowy franchisingowej z Kołem w Jarosławiu, posiada prawo do produkcji i sprzedaży podpałek.