Szansa na lepsze jutro – kompleksowe wsparcie dzieci w procesie wszechstronnego rozwoju

 

Projekt „Szansa na lepsze jutro – kompleksowe wsparcie dzieci w procesie wszechstronnego rozwoju”

 

  • Od 1 kwietnia 2022 realizujemy projekt Szansa na lepsze jutro – kompleksowe wsparcie dzieci w procesie wszechstronnego rozwoju”
  • Projekt  kontynuowany  jest do 31 marca 2024 roku.

Projekt jest współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Celem  projektu jest podniesienie, zwiększenie poziomu samodzielności, niezależności życiowej i uspołeczniania osób z  niepełnosprawnością poprzez prowadzenie kompleksowej rehabilitacji i rewalidacji; poprawienie sprawności ruchowej, poznawczej i emocjonalnej; usprawnianie psychoruchowe dzieci, rozwijanie komunikacji werbalnej i alternatywnej, które są niezbędne w samodzielnym funkcjonowaniu.

W programie Szansa na lepsze jutro – kompleksowe wsparcie dzieci w procesie wszechstronnego rozwoju”  dla 20 dzieci prowadzona jest kompleksowa rehabilitacja beneficjentów z zakresu rehabilitacji ruchowej, terapii psychologicznej, logopedycznej, pedagogicznej i terapii behawioralnej ( stosowanej analizy zachowania SAZ) ,integracji sensorycznej, terapii ręki, treningu słuchowego metodą Tomatisa. Metody pracy są dostosowywane do indywidualnych możliwości i potrzeb beneficjentów. W zależności od potrzeb dzieci specjaliści ( psycholog, logopeda, pedagog, terapeuta SI, terapeuta behawioralny, – certyfikowany praktyk Metody Tomatisa Poziom2, lekarz rehabilitacji) organizują pracę indywidualnie lub grupowo. Programem objętych jest 20 dzieci

Terapia logopedyczna w ramach projektu współfinansowanego przez PFRON

„Szansa na lepsze jutro – kompleksowe wsparcie dzieci w procesie wszechstronnego rozwoju”

Na terapię logopedyczną kwalifikowani są beneficjenci z zaburzeniami
mowy tj. opóźnionym rozwojem mowy, niesamoistnym opóźnionym rozwojem
mowy, złożonymi zaburzeniami nadawania i rozumienia mowy, dyslalii
audiogennej, ORM pochodzenia audiogennego oraz dysfazją mowy. Terapią
objęto 15 beneficjentów, sesja terapeutyczna traw 30 minut.
Terapia prowadzona są w formie indywidualnej, której głównym celem jest:
 wywołanie mowy czynnej,
 rozwijanie mowy czynnej, rozwijanie różnych form wypowiedzi,
 rozwijanie rozumienia mowy (mowa bierna),
 wychowanie słuchowe,
 bogacenie słownictwa,
 rozwijanie percepcji słuchowej,
 rozwijanie słuchu fonematycznego,
 praca nad prawidłową artykulacją.
Czas trwania: 2022.04.01 – 2025.03.31

  
 

Trening słuchowy wg metody Tomatisa w ramach projektu współfinansowanego przez PFRON

„Szansa na lepsze jutro – kompleksowe wsparcie dzieci w procesie wszechstronnego rozwoju”

W ramach projektu realizowany jest trening słuchowy wg metody
Tomatisa. Metoda ta, ma na celu kształtowanie umiejętności aktywnego i
świadomego słuchania, co w efekcie poprawia funkcjonowanie w wielu
różnorodnych sferach życia. Jest to stymulacja neurosensoryczna, która polega
na kształtowaniu uwagi słuchowej poprzez stymulację układu nerwowego
bodźcami docierającymi do układu słuchowego.
Trening słuchowy Metodą Tomatisa zalecany jest dla beneficjentów z:
– całościowymi zaburzeniami rozwoju;
– nadpobudliwością psychoruchową;
– dysleksją;
– opóźnionym rozwojem mowy;
– centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego;
– problemami w nauce szkolnej;
– problemami z koncentracją uwagi;
objawami stresu,
– jąkaniem.
Dokonując kwalifikacji do treningu przeprowadzany jest test uwagi
słuchowej. Na jego podstawie dokonuje się wyboru odpowiedniego programu, a
następnie beneficjent odbywa 14 dniowe sesje treningu słuchowego.

  

Terapia integracji sensorycznej  w ramach projektu współfinansowanego przez PFRON

„Szansa na lepsze jutro – kompleksowe wsparcie dzieci w procesie wszechstronnego rozwoju”

Co to jest integracja sensoryczna (SI)?

Termin integracja sensoryczna określa prawidłową organizację wrażeń sensorycznych (bodźców) napływających przez receptory. Oznacza to, że mózg, otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów (wzrok, słuch, równowaga, dotyk, czucie ruchu-kinestezja) dokonuje ich rozpoznania, segregowania i interpretacji oraz integruje je z wcześniejszymi doświadczeniami. Na tej podstawie mózg tworzy odpowiednią do sytuacji reakcję nazywaną adaptacyjną. Jest to adekwatne i efektywne reagowanie na wymogi otoczenia. Może to być odpowiedź ruchowa jak i myślowa.

Integracja sensoryczna jest procesem, dzięki któremu mózg otrzymując informację ze wszystkich systemów zmysłowych dokonuje ich segregacji, rozpoznania, interpretacji i integracji z wcześniejszymi doświadczeniami.

Integracja sensoryczna rozpoczyna się już w okresie płodowym i trwa do około 7 roku życia. Nierozwinięcie określonych umiejętności w kolejnych stadiach rozwoju powoduje powstawanie trudności w funkcjonowaniu i zachowaniu dziecka.

Jak wyglądają zajęcia integracji sensorycznej (SI)?

Terapia zaburzeń integracji sensorycznej przeznaczona jest przede wszystkim dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które mają trudności w codziennym funkcjonowaniu. W odpowiedniej sali SI  pracuje z dziećmi, które mają  np. problemy z jedzeniem,  spaniem, organizacją zachowania,  wskazując rodzicom,  jak powinni postępować, by zapobiec rozwinięciu pełnoobjawowych zaburzeń integracji sensorycznej.

Zadaniem terapii integracji sensorycznej jest dostarczenie odpowiedniej ilości bodźców sensorycznych. Jest to dla dzieci przed wszystkim świetna zabawa, podczas zajęć dzieci huśtają się na różnych huśtawkach, w hamaku, jeżdżą na deskorolce, wspinają się na drabinki, pokonują tory przeszkód, skaczą i dotykają różnych faktur. Dzięki takiej zabawie poprawia się integracja bodźców zmysłowych i wzmacniane są procesy nerwowe, będące bazą do rozwoju konkretnych umiejętności (np. pisania, czytania, jazdy na rowerze).

Zajęcia integracji sensorycznej odbywają się w specjalnie przystosowanej do tego sali, raz  w tygodniu po 60 minut. Ważna jednak jest praca z dzieckiem w domu. Efekty terapii można czasem zauważyć już po kilkunastu zajęciach, ale by były one trwałe powinna ona trwać co najmniej rok.

 

Terapia behawioralna w ramach projektu współfinansowanego przez PFRON

„Szansa na lepsze jutro – kompleksowe wsparcie dzieci w procesie wszechstronnego rozwoju”

Metoda behawioralna dąży do zmiany zachowania dzieci ze spektrum autyzmu na dostosowane do sytuacji społecznej. Metoda behawioralna bazuje na zachowaniu dziecka i głównym celem jest wzmacnianie zachowań pożądanych i eliminowanie zachowań niepożądanych.

Kształtowanie u dziecka jak największej ilości zachowań adaptacyjnych, które rozwiną jego niezależność i umożliwią mu efektywne funkcjonowanie w środowisku. Również zmniejszenie zachowań zakłócających proces nauki oraz utrzymanie efektów w terapii w czasie. Terapia behawioralna wykorzystuje się również w celu rozwijania umiejętności językowych oraz komunikacyjnych dziecka, a także w celu poprawy koncentracji i uwagi, rozwoju umiejętności społecznych, umiejętności poznawczych oraz pamięci.

Terapia behawioralna prowadzona  jest bezpośrednio z beneficjentem zadania w formie zajęć indywidualnych. Wsparciem objętych było 10 beneficjentów. Czas trwania jednej sesji to 60 min.

W zajęciach uczestniczą beneficjenci, u których zdiagnozowano całościowe zaburzenia rozwoju, nadpobudliwość psychoruchową, zaburzenia zachowania, problemy wychowawcze. W ramach terapii poznawczo – behawioralnej realizowano zadania z zakresu:

– zdolności naśladowania podstawowych czynności ruchowych, działań z przedmiotami;

– opracowano kontrakty i wyodrębniono wzmocnienia pozytywne;

– treningu umiejętności społecznych – zaczekanie na swoją kolej, umiejętność proszenia, przestrzeganie zasad;

– ćwiczenia umiejętności poznawczych;

– ćwiczenia samodzielności.

Celem zajęć behawioralnych było:

-rozwijanie zachowań pożądanych;

– redukowanie zachowań niepożądanych;

– generalizowanie i utrzymanie efektów terapii

– rozwinięcie umiejętności społecznych oraz samodzielności dziecka.

Trening Umiejętności Społecznych w ramach projektu współfinansowanego przez PFRON „Szansa na lepsze jutro – kompleksowe wsparcie dzieci w procesie wszechstronnego rozwoju”

TUS, czyli Trening Umiejętności Społecznych, to forma pracy z grupą
ukierunkowana na uczenie się przez dzieci efektywnych sposobów
funkcjonowania społecznego. Wspierane są komunikacja (np. umiejętność
słuchania, reagowania na wypowiedzi innych, zadawanie pytań), umiejętności
prospołeczne (m.in. nawiązywanie kontaktu wzrokowego, tworzenie i
utrzymywanie granic, pomaganie innym), radzenie sobie w trudnych sytuacjach
(np. nauka asertywności, proszenie o pomoc) oraz takie sfery, jak emocje
(rozpoznawania, nazywania stopniowanie) czy budowanie własnej tożsamości
(m.in. odkrywanie swoich cech, mocnych i słabszych stron).
Zajęcia TUS prowadzone były w formie grupowej – cztery grupy trzy osobowe.
Wsparciem objętych było 12 dzieci. Czas trwania jednej sesji to 60 min.

Celem tych zajęć jest rozwijanie umiejętności społecznych w zakresie:
– rozpoznawania, wyrażania i nazywania emocji u siebie i innych,
– rozwijania kompetencji współdziałania w grupie,
– uczenia zachowania w sytuacjach społecznych,
– autoprezentacja,
– uczenia właściwego używania zwrotów grzecznościowych,
– modelowania zachowania na społecznie akceptowane,
– generalizacja zachowania na różne sytuacje i osoby,
– rozumienia przekazu niewerbalnego.

Terapia pedagogiczna w ramach projektu współfinansowanego przez PFRON
„Szansa na lepsze jutro – kompleksowe wsparcie dzieci w procesie wszechstronnego rozwoju”

W ramach zajęć terapii pedagogicznej  prowadzone jest szereg
specjalistycznych oddziaływań na dzieci przejawiające różnego rodzaju
nieprawidłowości w rozwoju psychomotorycznym i społecznym w obrębie
motywacji, emocji, nabywania i przyswajania wiedzy, integracji i współżycia
socjalnego.
Zajęcia prowadzone są w formie indywidualnej, uwzględniając potrzeby i
możliwości psychomotoryczne każdego dziecka. Wsparciem pedagogicznym
objętych było 5 beneficjentów, sesja terapeutyczna trwa 60 minut.
W trakcie zajęć terapii pedagogicznej stosowane są:
– indywidualizację środków i metod pracy;
– stopniowanie trudności, czyli nauka czynności i przyswajania wiedzy od
prostych ćwiczeń terapeutycznych do bardziej zaawansowanych;
-korekcję zaburzeń, czyli trening funkcji najgłębiej zaburzonych i najsłabiej
opanowanych;
-kompensację zaburzeń, czyli ćwiczenia terapeutyczne polegające na łączeniu
funkcji zaburzonych z niezaburzonymi w celu wytworzenia właściwych
mechanizmów kompensacyjnych, poprzez integrację psychomotoryczną;
-systematyczność i ciągłość oddziaływania, czyli ćwiczenia w domu w celu
zapobiegania regresji umiejętności.
Celem zajęć pedagogicznych było:
– usprawnianie uwagi, percepcji, pamięci, wyobraźni słuchowej i wzrokowej
oraz motoryki i koordynacji wzrokowo – słuchowo-ruchowej;
– dążenie do osiągnięcia przez beneficjentów optymalnego poziomu rozwoju
pozwalającego na możliwie największą samodzielność;
– wszechstronny rozwój na miarę indywidualnych możliwości dziecka;
– przygotowanie do uczestnictwa w życiu społecznym;
– rozwój osobowości i utrzymywani e dobrej kondycji psychicznej (dobrego samopoczucia, bez lęków, napięć, z gotowością do kontaktów działania);
– rozwój zainteresowani a ludźmi , więzi społecznych oraz form
komunikowania się;
– rozwój zainteresowani a otaczającym światem, poznanie rzeczy, zjawisk
i procesów w nim zachodzących;
– rozwój myślenia;
– usprawnianie, rozwijanie percepcji i pamięci słuchowej , koordynacji
słuchowo- ruchowej oraz
rozwijanie mowy i myślenia;
– wyrabianie orientacji zmysłowej, przestrzennej ;
– usprawnianie dziecka w zakresie motoryki dużej i małej .

Terapia ręki w ramach projektu współfinansowanego przez PFRON
„Szansa na lepsze jutro – kompleksowe wsparcie dzieci w procesie wszechstronnego rozwoju”

Terapia ręki to metoda wspierająca dziecko, aby poprawnie oraz precyzyjnie
mogło ruszać ręką, dłonią oraz palcami. Podczas terapii ręki specjalista
rozpoczyna pracę od wzmocnienia całego ciała -motoryki dużej (ramiona, barki,
kręgosłup, łokcie), a następnie skupia się na poprawie motoryki małej u dziecka
(prawidłowy uchwyt, napięcie, praca nadgarstka i palców).
Terapia ręki skierowana jest przede wszystkim do dzieci wykazujących:
-nieprawidłową postawę ciała,
-problemy z wykonywaniem codziennych czynności (picie z kubka, zakładanie,
zdejmowanie ubrań, mycie),
-zaburzenia napięcia w obrębie kończyny górnej,
-problemy w zabawach manipulacyjnych/precyzyjnych (małych przedmiotów,
nawlekanie, lepienie plasteliny),
– niska szybkość wykonywanych ruchów,
-trudności z planowaniem ruchu, wolne tempo uczenia się nowych czynności,
-problemy w rozwoju czynności grafomotorycznych (rysowanie, kolorowanie,
zaburzenia koordynacji ruchowej i wzrokowo-ruchowej),
– trudności w osiągnięciu funkcji pisania, trudności w komunikacji i interakcjach
społecznych,
-opóźnienie w rozwoju mowy – jako element wspomagający.
Terapia ręki jest prowadzona bezpośrednio z beneficjentami zadania w formie
zajęć indywidualnych. Wsparciem objętych jest 7 beneficjentów, sesja
terapeutyczna trwa 60 minut.
Cele prowadzonych zajęć z terapii ręki jest :
– poprawa i usprawnienie precyzyjnych ruchów rąk,
– poprawa sprawności manualnej,
– ingerencja w sprawność grafomotoryczną,
– wzmocnienie koncentracji,
– poprawa umiejętności chwytu,
– rozwijanie umiejętności planowania ruchu,
– poprawa koordynacji oko–ręka,
– nauka przekraczania linii środka ciała,
– pobudzenie czucia powierzchownego i głębokiego,
Dzięki starannie dobranym ćwiczeniom i masażom zwiększaliśmy: sprawność
ruchową całej kończyny górnej; sprawność manipulacyjną dłoni; umiejętność
chwytu; koordynację pomiędzy dłońmi; niezależność w czynnościach
codziennej samoobsługi.

 

Rehabilitacja ruchowa w ramach projektu współfinansowanego przez PFRON
„Szansa na lepsze jutro – kompleksowe wsparcie dzieci w procesie wszechstronnego rozwoju”

Rehabilitacja ruchowa jest prowadzona bezpośrednio z beneficjentem zadania
w formie zajęć indywidualnych. Wsparciem objętych było 20 beneficjentów,
czas trwania sesji terapeutycznej trwa pół godziny. Zajęcia terapeutyczne
rehabilitacyjne indywidualne były prowadzone w oparciu o formy usprawniania,
terapii i stymulacji dziecka z wykorzystaniem:
– metod neurorozwojowych PNF;
– innych metod, np. terapii manualnej;
– innych metod fizykoterapii w zależności od potrzeb beneficjenta;
– instruktaż dla rodziców/ opiekunów dziecka w celu kontynuowania przez nich
rehabilitacji i stymulacji rozwoju w warunkach domowych;
– kontrolowanie czynionych postępów, weryfikacja programu terapii,
– pomoc w doborze zaopatrzenia ortopedycznego.
Celem zajęć rehabilitacyjnych jest:
 wzmocnienie mięśni stóp w celu korekcji płaskostopia oraz korekcja
koślawości stawów kolanowych.
Korekcji płaskostopia jest wykonywana poprzez ćwiczenia zabawowe mające na
celu wzmocnienie mięśni stóp oraz poprzez ćwiczenia poprawnego ustawienia
stopy przed lustrem. Korekcja koślawości stawów kolanowych jest
wykonywana poprzez ćwiczenia wzmacniające osłabione mięśnie obręczy
biodrowej oraz poprzez ćwiczenia rozciągające mięśnie nadmiernie napięte,
które wywołują koślawe ustawienie stawów kolanowych.
 poprawa umiejętności samodzielnego chodu naprzemiennego oraz
wzmocnienie siły mięśniowej kończyn górnych.
Nauka chodu jest wykonywana poprzez ćwiczenia chodu wspomaganego
przyrządami fizjoterapeutycznymi oraz poprzez ćwiczenia wzmacniające
mięśnie kończyn dolnych. Wzmacnianie mięśni kończyn górnych wykonywane
jest poprzez ćwiczenia w łańcuchach zamkniętym z wykorzystaniem własnego
ciężaru ciała;
 korekcja nieprawidłowego ustawienia łuków podłużnych stopy oraz
poprawa nieprawidłowej postawy ciała.
Ćwiczenia korekcji płaskostopia są wykonywane poprzez ćwiczenia
wzmacniające mięśnie stóp oraz ćwiczenia funkcjonalne z zachowaniem
poprawnego ustawienia stopy podczas ich wykonywania. Poprawa postawy ciała wykonywana jest poprzez ćwiczenia wzmacniające osłabione mięśnie
posturalne oraz korekcję postawy ciała przed lustrem.

Terapia psychologiczna w ramach projektu współfinansowanego przez PFRON
„Szansa na lepsze jutro – kompleksowe wsparcie dzieci w procesie wszechstronnego rozwoju”

Terapia psychologiczna jest prowadzona bezpośrednio z beneficjentem zadania w formie
zajęć indywidualnych. Wsparciem psychologicznym objętych jest 15 beneficjentów, czas
trwania sesji terapeutycznej to 30 minut.
Głównym celem zajęć psychologicznych jest lepsze poznanie i rozumienie siebie.
Wyrażanie i identyfikowanie emocji własnych i emocji drugiej osoby. Poprawa w zakresie
funkcjonowania w środowisku rodzinnym i rówieśniczym. Kształtowanie zachowań
empatycznych względem innych. Budowanie pozytywnego obrazu siebie.
Drugim obszarem pracy psychologicznej jest rozwijanie sfery poznawczej: myślenia
logicznego, pamięci, mentalizowania, wnioskowania, percepcji i pamięci wzrokowej,
umiejętności rozumowania przyczynowo – skutkowego, poprawy koncentracji uwagi.

 

1 Kwietnia 2022  

Projekt „ Szansa na lepsze jutro – kompleksowe wsparcie dzieci w procesie wszechstronnego rozwoju” jest współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

OGŁOSZENIE

O ROZPOCZĘCIU REKRUTACJI UCZESTNIKÓW

projektu pn.: „Szansa na lepsze jutro – kompleksowe wsparcie dzieci w procesie wszechstronnego rozwoju”

współfinansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Polskim Stowarzyszeniu na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Nidzicy

Ogłasza się rekrutację uczestników/uczestniczek do projektu „ Szansa na lepsze jutro – kompleksowe wsparcie dzieci w procesie wszechstronnego rozwoju” współfinansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych kierunek pomocy 1 ZWIĘKSZENIE SAMODZIELNOŚCI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH, typ projektu:  Prowadzenie rehabilitacji w placówce (rehabilitacja ciągła), zadanie 1 prowadzenie rehabilitacji osób niepełnosprawnych w różnych typach placówek.

Projekt przewiduje prowadzenie kompleksowej rehabilitacji dla 20 dzieci z niepełnosprawnościami z zakresu rehabilitacji ruchowej, terapii: psychologicznej, logopedycznej, pedagogicznej, terapii ręki i behawioralnej ( stosowanej analizy zachowania SAZ) oraz integracji sensorycznej.

Nabór adresowany jest do dzieci od 3 do 16 roku życia, które pozostają bez specjalistycznej opieki, wystarczającego wsparcia w postaci kompleksowej rehabilitacji, terapii i rewalidacji:

–    dzieci z nieharmonijnym rozwojem w wieku przedszkolnym z orzeczoną niepełnosprawnością;

–   dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością uczący się w szkołach podstawowych ogólnodostępnych.

 

Wymagane dokumenty można składać w Polskim Stowarzyszeniu na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Nidzicy ( PSONI) , ul. Krzywa 9, 13-100 Nidzica ( sekretariat).

Dokumenty aplikacyjne można pobrać bezpośrednio w PSONI ( sekretariat) w Nidzicy, ul. Krzywa 9, 13-100 Nidzica.